Waarom werken associatiekaarten zo goed?

Steeds meer coaches, trainers en psychologen gebruiken de zogenaamde associatiekaarten. Dit is niet voor niks, want de kracht van deze kaarten is inmiddels wel bewezen. Waarom ze zo goed werken en hoe je ze kunt gebruiken leggen wij in dit blog uit. Dit kan uiteraard niet zonder eerst kort uit te leggen wat associatiekaarten zijn.

Associatiekaarten in het kort

Associatiekaarten zijn kaarten met een afbeelding. Deze afbeelding kan van alles zijn, maar er is geen tekst of uitleg bij afgedrukt. Deze kaarten bevorderen het contact maken tussen gevoel en verstand. De beelden op de associatiekaarten geven uitdrukking aan gevoelens en gedachtes die vaak lastig onder woorden te brengen zijn. Ze dagen een coachee uit tot nieuwe ingevingen en ideeën en stimuleren de creativiteit. Vaak wordt namelijk iemand gevraagd een kaart te kiezen om vervolgens de keuze in woorden te onderbouwen. Daarbij komen vaak inzichten aan bod die vooraf niet bekend waren.

 

Wanneer gebruik je associatiekaarten

Het hangt af van de setting wanneer associatiekaarten gebruikt kunnen worden, in individuele of groepssessies. Bij die laatste wordt het vaak gebruikt als ijsbreker en kennismaking. Bij een individuele behandeling is het vaak diepliggender en persoonlijker. De coach of trainer gaat dan dieper in op de onderbouwing en richt zich meer op de specifieke motivatie voor de keuze. Er wordt meer ingegaan op het onderbewuste wat bij de keuze voor associatiekaarten een grote rol speelt.

 

Coachkaarten

De associatiekaarten van coachkaarten zijn ook gericht op het creëren van bewustwording en zelfinzicht. Dit alles om de zogenaamde growth mindset te versterken en tot een hogere mate van zelfinzicht te komen. Ook geeft het de coach inzicht in de onderstroom aan gedachten en gevoelens van een cliënt. Dit maakt dat de kaarten ook zeer geschikt zijn op professioneel gebied. Met associatiekaarten kunnen talenten worden blootgelegd en ambities letterlijk in kaart gebracht.

Daarnaast worden associatiekaarten ook veel gebruikt bij kinderen en pubers. Zij staan nog dichter bij hun gevoel dan de meeste volwassenen en laten het onderbewuste aspect, wat bij coachkaarten zeer groot is, nog meer spreken.

Kortom, de werking van de fotokaarten heeft zich inmiddels dubbel en dwars bewezen. Het is een laagdrempelige en vriendelijke manier om in contact te komen met elkaar. Zowel als team onderling als tussen coach en behandelaar. Een set kaarten is dan ook een onmisbare tool in de gereedschapskist van iedere coach of trainer.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *